Vind het antwoord op uw vraag
Veelgestelde vragen
over notarisdiensten
-
Handige tips
-
Het koopcontract is bindend, zowel voor u als voor de verkoper. Wel hebt u als particuliere koper drie dagen bedenktijd: u kunt binnen deze drie dagen van de koop afzien, zonder financiële gevolgen. De bedenktijd gaat in op het moment dat u (een afschrift van) de door u en de verkoper getekende koopovereenkomst hebt ontvangen.
-
Een bouwkundige keuring kost tijd en geld. Dat maakt de verkoper vaak ongeduldig. Toch is het belangrijk om te weten wat de staat van een huis is, voordat u het definitief koopt. U heeft namelijk een wettelijke onderzoeksplicht. Niet alleen de bouwkundige staat van het huis is hierbij van belang, maar ook de juridische staat. Let daarbij op het bestemmingsplan en of er eventuele erfdienstbaarheden zijn, zoal bijvoorbeeld een recht van overpad.
-
Sommige notariskosten bij de aankoop van een huis zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Dit geldt voor kosten die te maken hebben met het afsluiten van een hypotheek.
-
Bent u jonger dan 35 jaar én koopt u een woning van € 400.000,00 of meer? Probeer dan de overdracht te laten plaatsvinden vóór 1 april 2021. U kunt dan, bij een koopsom van € 400.000, € 8000 besparen.
-
Bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek is het vaak mogelijk om op basis van NHG-voorwaarden de hypotheek te financieren. Dit geldt voor hypotheken tot een bedrag van € 325.000,-. Hiervoor betaalt u eenmalig een borgsom van 1% over de koopsom, maar hiervoor ontvangt u vaak een extra rentekorting van de hypotheekverstrekker. Tevens heeft u de garantie dat bij onvoorziene omstandigheden het waarborgfonds garant staat. Ook bij het oversluiten van uw hypotheek is het mogelijk onder NHG te financieren. Laat u hierover goed informeren.
-
Het is raadzaam om de huwelijkse voorwaarden eens in de zoveel tijd na te lezen en tegen het licht te houden. Is de inhoud van de huwelijkse voorwaarden nog wel van toepassing op de huidige situatie en wensen? Leeft u de huwelijkse voorwaarden wel goed na? Als u de huwelijkse voorwaarden tijdens het huwelijk niet goed naleeft, kan dit immers bij echtscheiding verstrekkende gevolgen voor het vermogen hebben.
-
Bij het eindigen van uw huwelijk – door overlijden of scheiding – is het bij de huidige, automatische beperkte gemeenschap van goederen belangrijk dat u kunt aantonen wie eigenaar is van welke goederen. Een goede administratie is hierbij van groot belang. Voor aangekochte bezittingen is het bijvoorbeeld verstandig om een factuur of ontvangstbewijs met daarop de naam van de eigenaar goed te bewaren. Bezittingen die tijdens het huwelijk zijn aangeschaft moeten wel tussen de partners worden gedeeld, tenzij u kunt aantonen dat u het betreffende goed met uw privévermogen heeft betaald. Heeft u hier niet zoveel zin in? Overweeg dan om huwelijkse voorwaarden te laten opmaken.
-
Heeft u een internationale relatie of bezit in het buitenland? Een geregistreerd partnerschap wordt niet altijd erkend in het buitenland.
-
Willen jullie binnenkort kinderen krijgen? Check dan ook nog eens de inhoud van jullie samenlevingscontract om te controleren of de inhoud ook is afgestemd op door jullie te maken afspraken over de opvoeding van de kinderen en de verdeling van de kosten. Mochten jullie op een later moment uit elkaar gaan, dan kunnen deze eerder gemaakte afspraken van groot belang zijn.
-
Het is aan te bevelen om uw ex-partner af te melden bij je pensioenfonds. Hoe eerder u dat doet, des te minder ontvangt uw ex-partner bij uw overlijden - en des te meer (een toekomstige) nieuwe partner.
-
Zorg er bij een scheiding voor dat de verzekeringen voor de woning op de goede naam komen te staan, bijvoorbeeld de opstalverzekering en inboedelverzekering. Deze verzekeringen moeten op één naam staan om latere problemen te voorkomen.
-
In uw testament kunt u een executeur en - eventueel – een afwikkelingsbewindvoerder benoemen. Dat kan ruzies en discussies tussen erfgenamen voorkomen. De executeur moet wel verstand hebben van geldzaken en de financiële situatie van de overledene goed kunnen inschatten. Ook moet hij of zij voldoende tijd kunnen vrijmaken, want het afwikkelen van een nalatenschap kan een tijdrovende bezigheid zijn: het kan zo maar enkele maanden tot een jaar veel tijd van de executeur in beslag nemen.
-
Een tweetrapstestament brengt administratieve handelingen met zich mee. Stel, na het overlijden van de eerste ouder, een boedelbeschrijving op en laat de langstlevende een administratie bijhouden. Zo kunt u aantonen welke vermogensbestanddelen behoren tot het vermogen van de eerst overleden ouder, en welke van de langstlevende ouder waren.
-
Indien u gehuwd bent of geregistreerd partner en bij uw overlijden een partner en een of meer kinderen achterlaat, bent u in veel gevallen over de kindsdelen erfbelasting verschuldigd. Mocht u in het verleden al een langstlevende testament hebben opgemaakt of nog geen testament hebben opgemaakt, dan kan dit worden voorkomen door een nieuw langstlevende testament op te maken.
-
Overweeg om de gevolmachtigde regelmatig rekening en verantwoording af te laten leggen door een toezichthouder aan te stellen. Ook kunt u meerdere gevolmachtigden aanstellen, zodat er bijvoorbeeld altijd twee personen moeten tekenen bij bijzondere transacties. Zo controleren ze elkaar.
-